На головну   -   Редакція   -   Авторам   -   Архів номерів   -   Контакти   -   Індексація журналу UA   EN


Останній випуск

№ 3 (112), 2024


Підтримка

Видання журналу частково підтримується грантом
Американського національного інституту здоров'я
Міжнародного центру Фогаті
та Іллінойським університетом у Чикаго

Журнал

ISSN 2077-7477 (Print)
ISSN 2077-7485 (Online)

Науковий журнал з проблем медичної екології, гігієни, охорони здоров'я та екологічної безпеки

Засновник:
Державна установа "Інститут громадського здоров'я ім. О.М.Марзєєва Національної академії медичних наук України"

Періодичність виходу:
чотири рази на рік

Довкілля та здоров'яISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485
Номер: 1 (85)   -   Березень, 2018   -   Сторінки: 68-72
Тривалість нічного сну школярів як гігієнічна проблема
Гозак С.В.1, Єлізарова О.Т.1, Станкевич Т.В.1, Парац А.М.1
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ"

АНОТАЦІЯ:
Мета роботи. Вивчення тривалості нічного сну сучасних школярів і його впливу на самопочуття, формування невротичних проявів, розумову працездатність і стомлення учащіхся.Матеріали і методи: Компоненти режиму дня, самопочуття дітей вивчали анкетними методом; прояви невротичних розладів - за допомогою методики ДОН; розумову працездатність і ступінь втоми - за класичною методикою Антропова М.В з нашими доповненнями. Був проведений кореляційний аналіз, розрахований відносний ризик і сила ізольованого впливу факторів. Результати. Достатню тривалість нічного сну мають 11,4% дітей молодшого шкільного віку, 23,5% - середнього і 21,9% - старшого. До фактору «тривалість нічного сну» чутливі обидві складові розумової працездатності для всіх вікових груп: як обсяг виконаної роботи так і кількість помилок (p <0,001). При дефіциті сну ймовірність високого ступеня стомлення школярів на 30% вище, ніж при достатній тривалості сну (p <0,01). Скорочення нічного сну призводить до погіршення самопочуття школярів (p <0,001), а в групі дівчаток ще пов'язане з появою невротичних розладів (схильність до депресії, астенії, порушення поведінки, вегетативним розладам) (p <0,01-0,001). Рекомендована тривалість нічного сну становить не менше 10 годин для учнів 1-4 класів, 9 годин для учнів 5-9 класів, 8 годин - 10-11 класів.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:
тривалість сну, діти шкільного віку, самопочуття, невротичні розлади, розумова працездатність, втома, екранний час
ЛІТЕРАТУРА:
1. Wheaton A.G., Chapman D.P., Croft J.B. School Start Times, Sleep, Behavioral, Health, and Academic Outcomes: A Review of the Literature. J. Sch. Health. 2016. Vol. 86(5). P. 363-381. https://doi.org/10.1111/josh.12388
2. Lewandowski A.S., Ward T.M., Palermo T.M. Sleep Problems in Children and Adolescents with Common Medical Conditions. Pediatr. Clin. North Am. 2011. Vol. 58(3). P. 699-713. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.03.012
3. Patten C.A., Choi W.S., Gillin J.C., Pierce J.P. Depressive Symptoms and Cigarette Smoking Predict Development and Persistence of Sleep Problems in US Adolescents. Pediatrics. 2000. Vol.106 (2). e-23. P.1-9.
4. Ismail Dalia M., Mahran Dalia G., Zarzour Ali H., Sheahata Ghaydaa A. Sleep Quality and its Health Correlates among Egyptian Secondary School Students. Journal of Social, Behavioral, and Health Sciences. 2017. Vol. 11 (1). P. 67–79.
5. Willis T.A., Gregory A.M. Anxiety Disorders and Sleep in Children and Adolescents. Sleep Med. Clin. 2015. Vol. 10(2). P.125-131. https://doi.org/10.1016/j.jsmc.2015.02.002
6. Gangwisch J.E., Babiss L.A., Malaspina D. et al. Earlier Parental Set Bedtimes as a Protective Factor against Depression and Suicidal Ideation. Sleep. 2010. Vol. 33. P. 97–106. https://doi.org/10.1093/sleep/33.1.97
7. Short M.A., Gradisar M., Lack L.C., Wright H. R. The Impact of Sleep on Adolescent Depressed Mood, Alertness and Academic Performance. Journal of Adolescence. 2013. Vol. 36. P. 1025– 1033. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.08.007
8. Hysing M., Harvey A.G., Linton S.J. et al. Sleep and Academic Performance in Later Adolescence: Results from a Large Population-Based Study. J. Sleep Res. 2016. Vol. 25 (3). P. 318-224. https://doi.org/10.1111/jsr.12373
9. Short M.A., Louca M. Sleep Deprivation Leads to Mood Deficits in Healthy Adolescents. Sleep Med. 2015. Vol. 16(8). P.987-93. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2015.03.007
10. Short M.A., Gradisar M., Lack L.C. et al. A Cross-Cultural Comparison of Sleep Duration between US and Australian Adolescents: the Effect of School Start Time, Parent-Set Bedtimes, and Extracurricular Load. Health Educ. Behav. 2013. Vol. 40 (3). P. 323-330. https://doi.org/10.1177/1090198112451266
11. Kelley P. Synchronizing education to adolescent biology: ‘let teens sleep, start school later’. Learning, Media and Technology. 2015. Vol. 40 (2). P. 210-226. https://doi.org/10.1080/17439884.2014.942666
12. Hansen M., Janssen I., Schiff A. et al. The Impact of School Daily Schedule on Adolescent Sleep. Pediatrics. 2005. Vol. 115 (6). P. 1555-1561. https://doi.org/10.1542/peds.2004-1649
13. Седнев В.В., Збарский З.Г., Берцев А.K. Детский опросник неврозов (ДОН) : методические указания. Донецк, 1997. 8 с.
Розроблено: ІГЗ НАМНУ © Довкілля та здоров'я, 2006-2024. Усі права захищені.
Використання текстових та графічних матеріалів сайту дозволяється лише з письмового дозволу редакції.