|
Довкілля та здоров'я | ISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485 |
Номер: 1 (85) - Березень, 2018 - Сторінки: 68-72
Тривалість нічного сну школярів як гігієнічна проблема
Гозак С.В.1, Єлізарова О.Т.1, Станкевич Т.В.1, Парац А.М.1
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ"
АНОТАЦІЯ:
Мета роботи. Вивчення тривалості нічного сну сучасних школярів і його впливу на самопочуття, формування невротичних проявів, розумову працездатність і стомлення учащіхся.Матеріали і методи: Компоненти режиму дня, самопочуття дітей вивчали анкетними методом; прояви невротичних розладів - за допомогою методики ДОН; розумову працездатність і ступінь втоми - за класичною методикою Антропова М.В з нашими доповненнями. Був проведений кореляційний аналіз, розрахований відносний ризик і сила ізольованого впливу факторів. Результати. Достатню тривалість нічного сну мають 11,4% дітей молодшого шкільного віку, 23,5% - середнього і 21,9% - старшого. До фактору «тривалість нічного сну» чутливі обидві складові розумової працездатності для всіх вікових груп: як обсяг виконаної роботи так і кількість помилок (p <0,001). При дефіциті сну ймовірність високого ступеня стомлення школярів на 30% вище, ніж при достатній тривалості сну (p <0,01). Скорочення нічного сну призводить до погіршення самопочуття школярів (p <0,001), а в групі дівчаток ще пов'язане з появою невротичних розладів (схильність до депресії, астенії, порушення поведінки, вегетативним розладам) (p <0,01-0,001). Рекомендована тривалість нічного сну становить не менше 10 годин для учнів 1-4 класів, 9 годин для учнів 5-9 класів, 8 годин - 10-11 класів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
тривалість сну, діти шкільного віку, самопочуття, невротичні розлади, розумова працездатність, втома, екранний час
ЛІТЕРАТУРА:
1. Wheaton A.G., Chapman D.P., Croft J.B. School Start Times, Sleep, Behavioral, Health, and Academic Outcomes: A Review of the Literature. J. Sch. Health. 2016. Vol. 86(5). P. 363-381. https://doi.org/10.1111/josh.12388
2. Lewandowski A.S., Ward T.M., Palermo T.M. Sleep Problems in Children and Adolescents with Common Medical Conditions. Pediatr. Clin. North Am. 2011. Vol. 58(3). P. 699-713. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.03.012
3. Patten C.A., Choi W.S., Gillin J.C., Pierce J.P. Depressive Symptoms and Cigarette Smoking Predict Development and Persistence of Sleep Problems in US Adolescents. Pediatrics. 2000. Vol.106 (2). e-23. P.1-9.
4. Ismail Dalia M., Mahran Dalia G., Zarzour Ali H., Sheahata Ghaydaa A. Sleep Quality and its Health Correlates among Egyptian Secondary School Students. Journal of Social, Behavioral, and Health Sciences. 2017. Vol. 11 (1). P. 67–79.
6. Gangwisch J.E., Babiss L.A., Malaspina D. et al. Earlier Parental Set Bedtimes as a Protective Factor against Depression and Suicidal Ideation. Sleep. 2010. Vol. 33. P. 97–106. https://doi.org/10.1093/sleep/33.1.97
8. Hysing M., Harvey A.G., Linton S.J. et al. Sleep and Academic Performance in Later Adolescence: Results from a Large Population-Based Study. J. Sleep Res. 2016. Vol. 25 (3). P. 318-224. https://doi.org/10.1111/jsr.12373
10. Short M.A., Gradisar M., Lack L.C. et al. A Cross-Cultural Comparison of Sleep Duration between US and Australian Adolescents: the Effect of School Start Time, Parent-Set Bedtimes, and Extracurricular Load. Health Educ. Behav. 2013. Vol. 40 (3). P. 323-330. https://doi.org/10.1177/1090198112451266
13. Седнев В.В., Збарский З.Г., Берцев А.K. Детский опросник неврозов (ДОН) : методические указания. Донецк, 1997. 8 с.
|