На головну   -   Редакція   -   Авторам   -   Архів номерів   -   Контакти   -   Індексація журналу UA   EN


Останній випуск

№ 1 (110), 2024


Підтримка

Видання журналу частково підтримується грантом
Американського національного інституту здоров'я
Міжнародного центру Фогаті
та Іллінойським університетом у Чикаго

Журнал

ISSN 2077-7477 (Print)
ISSN 2077-7485 (Online)

Науковий журнал з проблем медичної екології, гігієни, охорони здоров'я та екологічної безпеки

Засновник:
Державна установа "Інститут громадського здоров'я ім. О.М.Марзєєва Національної академії медичних наук України"

Періодичність виходу:
чотири рази на рік

Довкілля та здоров'яISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485
Номер: 2 (107)   -   ТРАВЕНЬ, 2023   -   Сторінки: 66-72
Обгрунтування обсягів оздоровчої рухової активності для дітей шкільного віку в умовах карантину
Гозак С.В.1, Єлізарова О.Т.1, Станкевич Т.В.1, Парац А.М.1, Линчак О.В.1
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ", Київ

РЕФЕРАТ:
Мета - розробка рекомендацій щодо рівня рухової активності дітей шкільного віку задля збереження здоров’я під час карантинних заходів.

Об’єкт і методи дослідження. У дослідження включені результати опитування щодо рухової активності (РА) та ментального здоров’я дітей і підлітків шкільного віку (n=1354). Антропометрично-фізіологічні параметри та рівень самопочуття були визначені у 39 дітей молодшого шкільного віку. Оптимальна тривалість та кратність різних видів РА для різних статево-вікових груп була визначена за допомогою побудови лінійних регресійних моделей. Задля перевірки розроблених нормативів показник загальної тривалості рухової активності пронормували згідно з максимальним значенням показника для кожної вікової групи та статі. Статистична обробка проводилась з використанням пакету STATISTICA 8.0.

Результати дослідження та їх обговорення. При підвищенні тривалості рухової активності знижуються рівні показника депресії (r=– 0,25; p<0,001) та тривоги (r=– 0,14; p<0,001). Також встановлено взаємозв’язок між тривалістю MVPA і показниками тривоги (r=–0,10; p<0,001) та депресії (r=–0,22; p<0,001). Встановлено, що щоденна тривалість РА дітей і підлітків шкільного віку під час впровадження карантинних заходів для профілактики ознак тривоги та депресії повинна становити більше 2 год/д для дітей молодшого шкільного віку та 2,2 год/д – для підлітків, а мінімальна тривалість MVPA для хлопців молодшого шкільного віку – близько 60 хв/д, для дівчат – 40 хв/д; для хлопців та дівчат підліткового віку відповідно 60 хв/д та 45 хв/д. При заняттях MVPA 4 рази на тиждень однократна сприятлива тривалість спортивних занять для дітей молодшої вікової групи становить 1,2-1,5 години, для підлітків – 1,5-2,0 години.
Рекомендованої тривалості загальної PA (більше 2 годин на день) дотримувались під час карантинних заходів 42,5±2,4 % учнів молодшої вікової групи, 36,6±2,3 % учнів середньої вікової групи і 33,3±2,3 % старшокласників.
Шанси мати середній та високий рівень самопочуття були вищими у 8,0 разів у тих дітей, хто під час впровадження карантину мав більше 2 годин РАз на добу (OR = 8,0; ДІ 1,54-41,63), у 8,2 раза у тих, хто мав понад 60 хв/добу MVPA (OR = 8,17; ДІ 1,41-47,22).

Висновки. Під час впровадження карантинних заходів мінімальна тривалість РА повинна становити не менше 2 годин на добу для усіх вікових груп, а тривалість MVPA – не менше 60 хвилин на добу для хлопців і 40 хвилин на добу для дівчат. Менш тривалі фізичні навантаження приводять до підвищення показників тривоги і депресії до рівня межових та клінічних розладів.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:
рухова активність, ментальне здоров’я, діти шкільного віку, математичні моделі, рухова активність помірної та високої інтенсивності
ЛІТЕРАТУРА:
1. Alves J.G.B., Alves G.V. Effects of Physical Activity on Children's Growth. J Pediatr (Rio J). 2019. Vol. 95. Suppl. 1. Р. 72-78. DOI : https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.11.003
2. Anderson E., Durstine J.L. Physical Activity, Exercise, and Chronic Diseases: A Brief Review. Sports Medicine and Health Science. 2019. Vol.1, Iss. 1. P. 3-10. DOI : http://doi.org/10.1016/j.smhs.2019.08.006
3. Yelizarova O., Stankevych T., Parats A., Polka N., Lynchak O., Diuba N., Hozak S. The Effect of Two COVID-19 Lockdowns on Physical Activity of School-Age Children. Sports Med Health Sci. 2022. Vol. 4(2). P. 119-126. DOI : http://doi.org/10.1016/j.smhs.2022.01.002
4. Bull F.C., Al-Ansari S.S., Biddle S., Borodulin K., Buman M.P., Cardon G. et al. World Health Organization 2020 Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour. Br J Sports Med. 2020. Vol. 54(24). P.1451-1462. DOI : http://doi.org/10.1136/bjsports-2020-102955
5. Єлізарова O., Гозак С., Станкевич T., Парац A. Рівні оздоровчої рухової активності для дітей молодшого шкільного віку: системний огляд актуальних досліджень. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2021. № 7. С. 30-43. DOI : http://doi.org/10.26565/2617-409X-2021-7-04
6. Гозак С., Єлізарова О., Антомонов М.Ю., Станкевич Т., Парац А. Зв'язок рівня рухової активності дітей і підлітків з показниками здоров’я. Гігієна населених місць : зб. наук. пр. К., 2021. Вип. 71. С. 177-187. DOI : https://doi.org/10.32402/hygiene2021.71.177
7. Loades M.E., Chatburn E., Higson-Sweeney N. et al. Rapid Systematic Review: The Impact of Social Isolation and Loneliness on the Mental Health of Children and Adolescents in the Context of COVID-19. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2020. Vol. 59(11). P. 1218-1239.e3. DOI : http://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009.
8. Lуpez-Bueno R., Lуpez-Sбnchez G.F., Casajъs J.A. et al. Potential Health-Related Behaviors for Pre-School and School-Aged Children During COVID-19 Lockdown: A Narrative Review. Prev Med. 2021. Vol.143. 106349. DOI : http://doi.org/10.1016/j.ypmed.2020.106349
9. Bu F., Bone J.K., Mitchell J.J., Steptoe A., Fancourt D. Longitudinal Changes in Physical Activity During and After the First National Lockdown Due to the COVID-19 Pandemic in England. Sci Rep. 2021. Vol. 11(1). 17723. DOI : http://doi.org/10.1038/s41598-021-97065-1
10. Schmidt S.C.E., Anedda B., Burchartz A., Eichsteller A., Kolb S., Nigg C. et al. Physical Activity and Screen Time of Children And Adolescents Before And During The COVID-19 Lockdown In Germany: A Natural Experiment. Sci Rep. 2020. №10. 21780. DOI : http://doi.org/10.1038/s41598-020-78438-4
11. Dvorsky M.R., Breaux R., Becker S.P. Finding Ordinary Magic in Extraordinary Times: Child and Adolescent Resilience during the COVID-19 Pandemic. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2021. Vol. 30(11). P. 1829-1831. DOI : http://doi.org/10.1007/s00787-020-01583-8
12. ndrieieva O., Blystiv T., Byshevets N., Moseychuk Y., Balatska L., Liasota T., Brazhanyuk A., Bohdanyuk A. Assessment of the Impact of Outdoor Activities at Leisure FacilitiesP. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2022. Vol. 22 (iss. 8). Art. 231. P. 1839 – 1847. DOI : http://doi.org/10.7752/jpes.2022.08231
13. Ebesutani C., Korathu-Larson P., Nakamura B.J., Higa-McMillan C., Chorpita B. The Revised Child Anxiety and Depression Scale 25-Parent Version: Scale Development and Validation in a School-Based and Clinical Sample. Assessment. 2017. Vol. 24(6). P. 712-728. DOI : http://doi.org/10.1177/1073191115627012
14. Розумова працездатність, навчальне навантаження та спосіб життя сучасних школярів: гігієнічні аспекти. Під ред. Н. С. Польки, С. В. Гозак. Київ : Медінформ, 2018. 214 с.
15. Гозак С.В., Єлізарова О.Т., Станкевич Т.В., Парац А.М. Методика визначення самопочуття учнів закладів середньої освіти : Свідоцтво № 83786 від 18.12.2018р. про реєстрацію авторського права на науковий твір.
Розроблено: ІГЗ НАМНУ © Довкілля та здоров'я, 2006-2024. Усі права захищені.
Використання текстових та графічних матеріалів сайту дозволяється лише з письмового дозволу редакції.