|
Довкілля та здоров'я | ISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485 |
Номер: 3 (96) - Вересень, 2020 - Сторінки: 54-59
Вплив прямих та опосередкованих індикаторних показників архітектурно-планувальних рішень закладів загальної середньої освіти на психоемоційний стан та здоров’я учнів молодшого шкільного віку
Павленко Н.П.1, Махнюк В.М.1, Волощук О.В.1
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ"
РЕФЕРАТ:
Мета роботи. Вдосконалення гігієнічних критеріїв забезпечення оптимальних умов перебування, навчання та збереження здоров’я школярів молодших класів, які є спільні для оцінки архітектурно-планувальних рішень міських та сільських ЗЗСО відповідно до сучасного містобудівного та санітарного законодавства.
Матеріали та методи. Бібліосемантичний, аналітичний, санітарно-епідеміологічної експертизи проектів будівництва, соціологічний, інструментальний та медико-статистичний з використанням пакетів прикладних програм StatSoft STATISTICA (v.5.5), Excel.
Результати. Перевищення у 1,8-2,3 рази кількості фактичних досліджень, що не відповідають нормативам щодо природного освітлення та шуму у міських ЗЗСО у порівнянні з сільськими ЗЗСО, пояснюється щільною містобудівною ситуацією. Результати анкетування батьків школярів 1-4 класу щодо впливу щільних умов ЗЗСО за опосередкованими показниками архітектурно-планувальних рішень засвідчили, що при недостатності площі навчального приміщення погане самопочуття реєструвалось у 26,3% учнів (rS<0,78), погіршення працездатності відмічалось у 18,75% школярів (rS<0,88). Визначена наявність численних взаємозв’язків між прямими показниками архітектурно-планувальних рішень, за якими формується внутрішньошкільний простір, та патологічною ураженістю учнів молодшого шкільного віку міських ЗЗСО.
Висновки. Розроблено комплекс профілактичних заходів з попередження «шкільних» професійних захворювань учнів молодшого шкільного віку, які обумовлені прямим та опосередкованим впливом показників архітектурно-планувальних рішень та гігієнічного забезпечення оптимальних умов у міських і сільських ЗЗСО, шляхом вдосконалення проектування нових та реконструкції існуючих ЗЗСО за гігієнічними критеріями.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
заклади загальної середньої освіти, архітектурно-планувальні рішення шкіл, діти молодшого шкільного віку.
ЛІТЕРАТУРА:
1. Сердюк А.М., Полька Н.С., Махнюк В.М. Cучасні проблеми гігієни планування та забудови населених місць (нормативно-правове регулювання). Монографія. К. : Медінформ, 2014. 174 с.
2. Полька Н.С., Бердник О.В. Сучасні підходи до оцінки стану здоров`я в гігієні дитинства (огляд літератури та власних досліджень). Журнал НАМН України. 2013. Т. 19, № 2. С. 226-235.
3. Махнюк В.М. Гігієнічна оцінка умов і організації навчання дітей в міських та сільських загальноосвітніх навчальних закладах в період реформування освіти України: автореф. дис. канд. мед. наук: спец. 14.02.01 «Гігієна». Київ, 2007. 19 с.
|