Довкілля та здоров'я | ISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485 |
Номер: 2 (78) - 2016 - Сторінки: 70-76
Профессиональная надежность машиниста локомотива в условиях сменного труда: влияние биологических и социальных факторов
Бобко Н.А.1
1 ДУ «Інститут медицини праці НАМН України», м. Київ
УДК: 612.766.1+57.03+57.04:001.5
АНОТАЦІЯ:
Мета дослідження: виявити вплив чинників біологічної і соціальної природи на професійну надійність машиніста локомотива в умовах змінної праці. Матеріали і методи дослідження: аналітичний огляд літератури бібліотечних фондів і електронних баз даних (Medline, Pubmed, CIS, Embase) через Інтернет з використанням пошукових комп’ютерних технологій (Google, Yahoo, Рамблер) засобами веб-інтерфейсу і клієнт-серверних систем управління базами даних. Результати дослідження. Існуючі системи профвідбору, профпідготовки, контролю та корекції стану недостатньо ефективні для забезпечення надійної повсякденної роботи машиністів локомотивів. Шкідливі і небезпечні умови праці посилюють розвиток втоми, яка є однією з основних вихідних причин аварійності на транспорті. Закономірності її формування тісно пов'язані з часом доби, тривалістю і напруженістю робочої зміни, циклу робочих змін, з періодом року, з віком людини, погодно-кліматичними та геомагнітними умовами. Так, добовий ритм потенціює відчуття втоми у нічний час, у ранні ранкові години і мінімізує його у денний і вечірній час. Частота проїздів забороняючих сигналів збільшується після 8-10 годин безперервного водіння і сягає 7-9-кратних величин на 12-22-й годинах роботи. Ризик аварійності через провини машиністів локомотивів подвоюється після 4-6 годин водіння порівняно з першими годинами роботи, після 10 послідовних робочих днів порівняно з першими п'ятьма, є максимальним від півночі до 4 години ранку, у лютому і серпні. Молоді реагують на події на дорозі швидше, але в аварії попадають частіше. Втома з віком розвивається швидше, відновлення - повільніше. Найбільш ефективним способом профілактики передчасного розвитку втоми є достатній якісний сон. Однак його тривалість у вагоні на 25% коротша, ніж удома, структура сну змінена. Дефіцит сну та стомлюваність найбільші при нічних і ранніх ранкових змінах. Погіршення погоди (опади), збільшення напруженості геомагнітного поля Землі підвищують ризик залізничних подій. Висновок. Оптимізація умов праці, дизайну та обладнання кабін, залізничних переїздів, максимально можливе врахування біологічних і природних факторів зниження ефективності керуючої діяльності машиністів при вдосконаленні хронобіологічних основ режимів праці та відпочинку є резервом підвищення їхньої професійної надійності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
змінна праця, надійність людини-оператора, біологічні та соціальні чинники.
ЛІТЕРАТУРА:
7. Lopes M.G., de Gouveia Vilela R.A., de Almeida I.M., Mioto O.L., Takahashi M.A., Perin F.O. Work. 2012; 41 (Suppl. 1) : 3148-3154.
9. Frey F.G. Klin. Monbl. Augenheilkd. 1975; 167 (1) : 125-127.
16. Zhou D.S. Zhonghua Yu Fang Yi Xue Za Zhi. 1991; 25 (1) : 26-29.
18. Paech G.M., Ferguson S.A., Sargent C., Roach G.G. Shiftwork International Newsletter. 2011; 25 (3) : 38.
19. Turner C., Spencer M.B., Stone B.M. Shiftwork International Newsletter. 2005; 22 (2) : 150.
20. Fournier P.S., Montreuil S., Brun J.P. Work. 2007; 29 (3) : 213-224.
21. Rozenblat V.V. Utomlenie [Fatigue ]. In : Zolina Z. M., Izmerov N.F. (eds.) Rukovodstvo po fiziologii truda [Guides on Labour Physiology]. Moscow : Meditsina ; 1983 : 227-250 (in Russian).
22. Navakatikian A.O., Kryzhanovskaia V.V., Kalnish V.V. Fiziologiia i gigiena umstvennogo truda [Physiology and Hygiene of Mental Labour ]. Kiev: Zdorovia ; 1987 : 152 p. (in Russian).
23. Robertson K., Spencer M., Hesketh S. Shiftwork International Newsletter. 2011; 25 (3) : 51.
24. McGuffog A.L. Shiftwork International Newsletter. 2005; 22 (2) : 107.
25. Spencer M.B. Shiftwork International Newsletter. 2005; 22 (2): 144.
26. Roach G.D., Dorrian J., Fletcher A., Dawson D. J. Hum. Ergol. (Tokyo). 2001; 30 (1-2) : 125-130.
28. Tirilly G., Cabon P., Beslot P. Shiftwork International Newsletter. 2011; 25 (3) : 198.
37. Teixeira C.W., Narciso F.V., Silva L.O., Koyama R.G., Esteves A.M., Bittencourt L.R.A. et al. Shiftwork International Newsletter. 2011; 25 (3) : 203.
38. Folkard S. Effects on Performance Efficiency. In : Colquhoun W.P., Costa G., Folkard S., Knauth P., (eds). Shiftwork. Problems and Solutions. Frankfurt am Main; Berlin; Bern; New York; Paris; Wien : Lang ; 1996 : 113-139.
39. McDonald C.C., Seacrist T.S., Lee Y.C., Loeb H., Kandadai V., Winston F.K. Headway Time and Crashes among Novice Teens and Experienced Adult Drivers in a Simulated Lead Truck Braking Scenario. In: Proc. Int. Driv. Symp. Hum. Factors Driv. Assess. Train Veh. Des. 2013 : 439-445. DOI : https://doi.org/10.17077/drivingassessment.1524
|