На головну   -   Редакція   -   Авторам   -   Архів номерів   -   Контакти   -   Індексація журналу UA   EN


Останній випуск

№ 1 (110), 2024


Підтримка

Видання журналу частково підтримується грантом
Американського національного інституту здоров'я
Міжнародного центру Фогаті
та Іллінойським університетом у Чикаго

Журнал

ISSN 2077-7477 (Print)
ISSN 2077-7485 (Online)

Науковий журнал з проблем медичної екології, гігієни, охорони здоров'я та екологічної безпеки

Засновник:
Державна установа "Інститут громадського здоров'я ім. О.М.Марзєєва Національної академії медичних наук України"

Періодичність виходу:
чотири рази на рік

Довкілля та здоров'яISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485
Номер: 1 (94)   -   березень, 2020   -   Сторінки: 56-63
Study of the impact factors on the health of rural and urban students at the education institutions by sanitary- hygienic indicators of the conditions for training and its organization
Makhniuk V.M.,1, Harkavyi S.I.2, Nazarenko V.I.3
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ"
2 Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ
3 ДУ “Інститут медицини праці ім. Ю.І. Кундієва НАМН України”, м. Київ

УДК: 711.4/6: 614.7:616-084

РЕФЕРАТ:
Objective: to determine the dependence of the indicators of students’ health on the sanitary-hygienic conditions and the organization of training in urban and rural SEI.

Methods: sanitary and hygienic examination; epidemiological method with the application of sanitary-statistical, mathematical and sociological analysis.

Results: Our studies demonstrate that the material and technical basis of urban and rural SEI has not changed significantly over the last 20 years and does not meet the hygienic requirements (equipping with services and utilities - water supply, heating, sewerage; in architectural-and-planning decisions - set of premises, lighting, ventilation) in 72% of cases. It is especially concerned with the rural SEI, where there are no gymnasiums in 36%; assembly halls in 67%; training computer rooms in 69%. Due to the organization of the grades for the children six years of age on the basis of existing school premises, the index of actual occupancy of the SEI exceeds the design level by 26.7% in urban SEI and by 4.5% in rural SEI, which has resulted in a two-session training regime.
Nowadays, only one-fifth of the first-grade students in Ukraine, i.e. about 22%, have necessary conditions for stay and study, and the rest, almost 78% of the first-year students study at SEI where there are no such conditions.
In mentioned SEI, the data of statistical reporting and medical records of 49,193 students, have been studied and analyzed in details.
The number of the children with functional disorders in health state (II and III health groups) is naturally higher in all age groups of surveyed students who studied at SEI with unsatisfactory sanitary-hygienic conditions and the organization of educational process in comparison with the similar indicators in their peers who studied under optimum conditions.
Dependence of health indicators of the children on the conditions and organization of training at school has been substantiated. The proportion of sick students in 2nd, 5th and 7th grades with satisfactory conditions was lower in comparison with the similar grades where these conditions were unsatisfactory (13.3% vs. 15.8% (p <0.05) in 2nd grades; 9.5% vs. 10.2% (5

КЛЮЧОВІ СЛОВА:
urban and rural secondary educational institutions, legislative framework, organization and conditions for training, reformation of education, students, functional state; incidence.
ЛІТЕРАТУРА:
1. WHO; UNISEF. Improving Health and Learning through Better Water, Sanitation and Hygiene in Schools. An Information Package For School Staff. Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019. 140 p. URL : https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329531/9789289054508-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Гозак С.В., Єлізарова О.Т., Шумак О.В., Філоненко О.О. Залежність розумової працездатності учнів середнього шкільного віку від організації режиму дня. Молодий вчений. 2016. №9.1 (36.1). С. 50-54. URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/9.1/9.pdf
3. Гозак С.В., Філоненко О.О. Особливості функціональної готовності дітей до шкільного навчання. Освітологічний дискурс. 2015. № 3. С. 61-69. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2015_3_9
4. Калмакова Ж.А. Сравнительная характеристика уровня адаптации сельских и городских школьников к условиям современного учебно-образовательного процесса. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2014. № 8 (часть 1). С. 106-108. URL : https://applied-research.ru/ru/article/view?id=5648
5. Моисеева К.Е., Кондратьева Ю.В., Алексеева А.В., Харбедия Ш.Д. Результаты самооценки здоровья детей школьного возраста, проживающих в сельской местности. Ученые записки Санкт-Петербургского государственного медицинского университета имени академика И. П. Павлова. 2019. Т. 26, № 2. C. 12-17. DOI : https://doi.org/10.24884/1607-4181-2019-26-2-12-17
6. Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2008-01 (ДСанПіН). URL: https://pedpresa.ua/wp-content/uploads/2017/08/derz-stan.pdf
Розроблено: ІГЗ НАМНУ © Довкілля та здоров'я, 2006-2024. Усі права захищені.
Використання текстових та графічних матеріалів сайту дозволяється лише з письмового дозволу редакції.