На головну   -   Редакція   -   Авторам   -   Архів номерів   -   Контакти   -   Індексація журналу UA   EN


Останній випуск

№ 3 (112), 2024


Підтримка

Видання журналу частково підтримується грантом
Американського національного інституту здоров'я
Міжнародного центру Фогаті
та Іллінойським університетом у Чикаго

Журнал

ISSN 2077-7477 (Print)
ISSN 2077-7485 (Online)

Науковий журнал з проблем медичної екології, гігієни, охорони здоров'я та екологічної безпеки

Засновник:
Державна установа "Інститут громадського здоров'я ім. О.М.Марзєєва Національної академії медичних наук України"

Періодичність виходу:
чотири рази на рік

Довкілля та здоров'яISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485
Номер: 4 (75)   -   2015   -   Сторінки: 36-40
Актуальність оптимізації режиму дня та шкільного навантаження учнів молодшого шкільного віку
Єлізарова О.Т.1, Гозак С.В.1, Парац А.М.1, Шумак О.В.1, Філоненко О.О.1
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ"

УДК: 371.214 : 371.71/72 : 613.55

РЕФЕРАТ:
Мета дослідження: вивчення особливостей режиму дня дітей молодшого шкільного віку з різними рівнями академічної успішності і втоми в кінці навчального дня.

Методи дослідження. Проаналізовано результати коректурних проб 589 дітей молодшого шкільного віку (330 хлопчиків і 259 дівчаток), отримані протягом навчального тижня; середня академічна успішність цих учнів за 12-ти бальною шкалою, а також результати анкетування батьків про особливості режиму дня дітей. Застосовувалися гігієнічні, статистичні і соціологічні методи дослідження.

Результати. В кінці навчального більш сильно виражена втома фіксується у (19,1 ± 1,1)% дітей молодшого шкільного віку, початкова втома – у (33,3 ± 1,3)% дітей, відсутність втоми – у (47,6 ± 1,3)% дітей (p <0,001). тривалість сну менше 10 годин підвищує ймовірність розвитку втоми в кінці навчального дня на 33,0% (P <0,05); тривалість прогулянок менше 1,5 годин – на 64,0% (p <0,001). Тривалість прогулянок менше 1,5 годин також підвищує ймовірність зниження академічної успішності до 5-9 балів на 66,0% (p <0,05). Нераціональний розклад уроків в порівнянні з раціональним розкладом підвищує ймовірність розвитку сильної і вираженої втоми на 44,0% (P<0,01), ймовірність зниження успішності до 5? 9 балів – на 28,0% (p <0,05). Оптимізація шкільної навантаження і режиму дня дітей молодшого шкільного віку є пріоритетним профілактичним напрямком збереження працездатності учнів і підвищення їх академічної успішності.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:
режим дня, тривалість сну, розклад уроків, складність предметів, втома, академічна успішність, діти молодшого шкільного віку
ЛІТЕРАТУРА:
1. Гозак С.В. Ретроспективний аналіз навчального навантаження у загальноосвітніх навчальних закладах України за 1970-2013 роки / С.В. Гозак, О.В. Шумак // Гігієна населених місць. — Київ, 2014. — Вип. 63. — С. 269-277.
2. Inconsistent sleep schedules and daytime behavioral difficulties in schoolaged children / S.N. Biggs, K. Lushington, C.J. van den Heuvel et al. // Sleep. Med. — 2011. — V. 12 (8). — P. 780-786. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sleep.2011.03.017
3. Patrones de descanso, actividades fisicodeportivas extraescolares y rendimiento academico en niсos y niсas de primaria / R. Cladellas, M.C. Muntada, G. Busquets et al. // Revista de Psicologya del Deporte. — 2015. — V. 24, № 1. — P. 53-59. URL: https://www.redalyc.org/pdf/2351/235139639007.pdf
4. Association between sleep patterns and daytime functioning in children with insomnia: the contribution of parentreported frequency of night waking and wake time after sleep onset / K. Velten-Schurian, M. Hautzinger, C.F. Poets еt al. // Sleep. Med. — 2010. — № 11 (3). — P. 281-288. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sleep.2009.03.012
5. Keller P.S. Children's attachment to parents and their academic functioning: sleep disruptions as moderators of effects / P.S. Keller, M. El-Sheikh, J.A. Buckhalt // J. Dev. Behav. Pediatr. — 2008. — Vol. 29 (6). — P. 441-449. DOI: https://doi.org/10.1097/DBP.0b013e318182a9b4
6. Prevalence of sleep problems and relationship between sleep problems and school refusal behavior in schoolaged children in children's and parents' ratings / J. Hochadel, J. Frolich, A. Wiater et al. // Psychopathology. — 2014. — Vol. 47 (2). — P. 119-126. DOI: https://doi.org/10.1159/000345403
7. The influence of sleep quality, sleep duration and sleepiness on school performance in children and adolescents: A metaanalytic review / J.F. Dewald, A.M. Meijer, F. J. Oort et al. // Sleep. Med. Rev. — 2010. — V. 14 (3). — P. 179-189. DOI: https://doi.org/10.1016/j.smrv.2009.10.004
8. Pagel J.F. Sleep complaints affecting school performance at different educational levels / J.F. Pagel, C.F. Kwiatkowski // Frontiers en Neurology. — 2010. — № 1. — 125 р. DOI: https://doi.org/10.3389/fneur.2010.00125
9. Sleep and behavior problems in schoolaged children / M.A. Stein, J. Mendelsohn, W.H. Obermeyer et al. // Pediatrics. — 2001. — Vol. 107 (4). — P. E60. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.107.4.e60
10. Dream recall and its relationship to sleep, perceived stress, and creativity among adolescents / S. Brand, J. Beck, N. Kalak et al. // J. Adolesc. Health. — 2011. — Vol. 49 (5). — P. 525-531. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2011.04.004
11. Гозак С.В. Використання інтегрального показника для гігієнічної оцінки розкладів уроків у загальноосвітніх навчальних закладах / С.В. Гозак, Т.В. Станкевич, Н.О. Кучма. — К., 2010. — 7 с. (Інф. лист / ДУ "ІГМЕ НАМНУ" № 72-2010).
Розроблено: ІГЗ НАМНУ © Довкілля та здоров'я, 2006-2024. Усі права захищені.
Використання текстових та графічних матеріалів сайту дозволяється лише з письмового дозволу редакції.